Επειδή πολύς κόσμος "πέφτει" σε αυτήν την ανάρτηση ψάχνοντας τους πίνακες του 2011 για τη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων, σας πληροφορώ ότι η απόφαση εκδόθηκε στις 12 Απριλίου 2011 και έγινε ορθή επανάληψή της στις 19 Απριλίου 2011 και είναι η ΠΟΛ.1079/12.4.2011 (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) Δεν φαίνεται να έχει πάρει ακόμα ΦΕΚ (μέχρι 28/04/2011) αλλά μπορείτε να την βρείτε ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:
http://www.taxheaven.gr/laws/circular/index/circular/12134
Στην προσπάθεια εκτίμησης της γενικής εισφοράς υπέρ ΕΛΓΑ που θα καλούνται να πληρώσουν οι μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες - ετεροεπαγγελματίες - βάσει του νόμου 3877/10 για την προηγούμενη ανάρτηση, έφερα στην επιφάνεια τους πίνακες αντικειμενικών τιμών αγροτικών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του καθαρού αγροτικού εισοδήματος. Οι πίνακες από το 2005 έως το 2010 είναι διαθέσιμοι σε μορφή xls, ods και pdf στη σελίδα Φόρος εισοδήματος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών. (Αν βρω παλαιότερα στοιχεία θα τα προσθέσω αργότερα.)
http://www.taxheaven.gr/laws/circular/index/circular/12134
Στην προσπάθεια εκτίμησης της γενικής εισφοράς υπέρ ΕΛΓΑ που θα καλούνται να πληρώσουν οι μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες - ετεροεπαγγελματίες - βάσει του νόμου 3877/10 για την προηγούμενη ανάρτηση, έφερα στην επιφάνεια τους πίνακες αντικειμενικών τιμών αγροτικών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του καθαρού αγροτικού εισοδήματος. Οι πίνακες από το 2005 έως το 2010 είναι διαθέσιμοι σε μορφή xls, ods και pdf στη σελίδα Φόρος εισοδήματος της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών. (Αν βρω παλαιότερα στοιχεία θα τα προσθέσω αργότερα.)
Στον πίνακα που ακολουθεί δίνεται το καθαρό στρεμματικό εισόδημα (€/στρ) από την αρδευόμενη καλλιέργεια κελυφωτών φιστικιών σε πεδινές περιοχές διαφορετικών νομών καλλιέργειας καθώς και φιστικιού Αιγίνης στη Νομαρχία Πειραιά που καθοριζόταν από τις αρμόδιες επιτροπές του Υπουργείου Οικονομικών για τα έτη χρήσης από το 1994 έως το 2009 και το 2010 (από τις 28/04/2011)
(1) Αντιστοιχεί σε καλλιέργεια φιστικιού Αιγίνης(2) Από το έτος χρήσης 1994 έως 2001 το εισόδημα δίνονταν σε δρχ/στρ. Η μετατροπή έγινε με την ισχύουσα αντιστοιχία 1 € = 340,75 δρχ.
Τι παρατηρείτε;
Ας ξεκινήσω με τις δικές μου παρατηρήσεις. Μου είναι αδύνατον να βρω λογική εξήγηση στις διακυμάνσεις των τιμών από νομαρχία σε νομαρχία αλλά και από έτος σε έτος. Κάποιες από τις απορίες μου είναι:
- Γιατί να συμφέρει καλύτερα να παράγει κανείς κελυφωτό φιστίκι στο νομό Μαγνησίας και όχι στους νομούς Χαλκιδικής, Φθιώτιδας και Φωκίδος; Η Μαγνησία έχει καλύτερες στρεμματικές αποδόσεις (κιλά/στρέμμα) ή έχει καλύτερο προϊόν το οποίο πουλιέται ακριβότερα από αυτό της Φθιώτιδας ή μήπως αγοράζει φθηνότερα τα γεωργικά εφόδια και το ενοίκιο γης;
- Το καθαρό στρεμματικό γεωργικό εισόδημα έχει διατηρηθεί σταθερό από το 1998 έως το 2007, με λίγες εξαιρέσεις στο έτος χρήσης 2001 οπότε έγινε και η μετατροπή από δραχμές σε € .
- Πως αυξήθηκε έτσι αυτόματα το εισόδημα το 2008 (για το έτος χρήσης 2007), όταν όλοι γνωρίζουμε ότι την τελευταία πενταετία οι τιμές παραγωγού μειώνονται ή μένουν σταθερές ενώ αυξάνουν οι τιμές των συντελεστών παραγωγής; Βρήκαμε κάποιο κόλπο το 2008 και αρχίσαμε να βγάζουμε 3% περισσότερα από την τριετία 2005 - 2007, όλοι το ίδιο ποσοστό αύξησης σε όλους τους νομούς; Διαβάστε αυτό στην e-forologia για να καταλάβετε πως γίνονται οι εκτιμήσεις.
- Σε πόση έκταση καλλιεργούνται πιά κελυφωτά φιστίκια στη Νομαρχία Αθηνών (από Εκάλη μέχρι Γλυφάδα και από Πεντέλη μέχρι Χαιδάρι) έτσι ώστε να συμμετέχουν ισοδύναμα στον καθορισμό του μέσου όρου της χώρας με εισόδημα 181,36 €/στρ (το 2ο καλύτερο μετά τη Μαγνησία);
Νομαρχία Αθηνών (πηγή: www.galatsi.net) |
Αυτόματα λοιπόν γεννιέται η απορία για το πως βγαίνουν αυτά τα νούμερα;
Η διαδικασία έκδοσης αυτών των πινάκων προβλέπεται στο Αρθρο 42. Προσδιορισμός καθαρού γεωργικού εισοδήματος του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Μια συνοπτική περιγραφή εντοπίστηκε σε παλαιότερη δημοσίευση της εφημερίδας το BHMA (20/02/2000) την οποία παραθέτω:
Ο φορολογικός νόμος στο άρθρο 42 ορίζει τη διαδικασία προσδιορισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος με την αντικειμενική μέθοδο για κάθε ημερολογιακό έτος. Η διάταξη αυτή προβλέπει τη συγκρότηση ειδικών επιτροπών σε τρία επίπεδα: πρωτοβάθμιο, δευτεροβάθμιο και τριτοβάθμιο. Ετσι:
- Σε πρώτο επίπεδο ειδικοί επιστήμονες της Διεύθυνσης Γεωργίας κάθε νομού καταρτίζουν πίνακες από τα διαθέσιμα λογιστικά στοιχεία γεωργικών εκμεταλλεύσεων, με εκτιμήσεις για όλα τα γεωργικά προϊόντα του νομού, με βάση τις καθιερωμένες γεωργοοικονομικές μεθόδους. Οι πίνακες αυτοί οριστικοποιούνται ως τις 15 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
- Σε δεύτερο επίπεδο με απόφαση του νομάρχη συγκροτείται επιτροπή στην επιθεώρηση ΔΟΥ κάθε νομού, στην οποία εκτός από τον επιθεωρητή της ΔΟΥ συμμετέχουν ένας ειδικός επιστήμονας της Διεύθυνσης Γεωργίας, ένας επιστήμονας που προτείνεται από την Ενωση Γεωργικών Συνεταιρισμών και ένας επιστήμονας που προτείνεται από την αγροτική ομοσπονδία του νομού. Εργο της επιτροπής είναι η οριστικοποίηση των πινάκων που έχουν καταρτισθεί από τους ειδικούς επιστήμονες της Διεύθυνσης Γεωργίας.
Οι οριστικοί πίνακες κάθε νομού αποστέλλονται (ως τις 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους) στην επιτροπή που λειτουργεί σε τρίτο επίπεδο στο υπουργείο Οικονομικών.
- Η τριτοβάθμια Επιτροπή Αντικειμενικού Προσδιορισμού Γεωργικού Εισοδήματος (ΕΑΠΓΕ) συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών και λειτουργεί στο υπουργείο Οικονομικών. Στην επιτροπή αυτή συμμετέχει ως πρόεδρος ο γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας και Δημόσιας Περιουσίας ή οι νόμιμοι αναπληρωτές του και ως μέλη δύο ειδικοί επιστήμονες του υπουργείου Γεωργίας, ένας ειδικός επιστήμονας που προτείνεται από την ΠΑΣΕΓΕΣ, δύο ειδικοί επιστήμονες που προτείνονται από τις αγροτικές ομοσπονδίες, ένα μέλος του διδακτικού επιστημονικού προσωπικού του Τμήματος Γεωργίας του Γεωργικού Πανεπιστημίου Αθηνών και ένας ειδικός επιστήμονας που προτείνεται από την Αγροτική Τράπεζα. Ακόμη συμμετέχει ένας υπάλληλος του κλάδου πληροφορικής - λογισμικού του Κέντρου Πληροφορικής του υπουργείου Οικονομικών.
Εργο της τριτοβάθμιας αυτής επιτροπής η οποία συνεδριάζει στο υπουργείο Οικονομικών είναι να καταρτίσει:
- Προσωρινούς πίνακες με εκτιμήσεις του καθαρού γεωργικού εισοδήματος για όλα τα γεωργικά προϊόντα που παράγονται στην ελληνική επικράτεια, καθώς και εκτιμήσεις του αντιπροσωπευτικού ενοικίου ανά στρέμμα ενοικιαζομένης γεωργικής γης.
- Οριστικούς πίνακες μέχρι τέλους Ιανουαρίου κάθε έτους, αφού συνεκτιμήσει ανάλογους πίνακες καθαρού γεωργικού εισοδήματος των νομαρχιακών επιτροπών.
Οι τελικοί πίνακες εγκρίνονται από τον υπουργό Οικονομικών και με ευθύνη του προέδρου της παραπάνω επιτροπής κοινοποιούνται στις νομαρχίες και στις δημόσιες οικονομικές υπηρεσίες των νομών. Με ευθύνη των νομαρχών οι πίνακες αυτοί κοινοποιούνται σε όλους τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, τις συνεταιριστικές οργανώσεις και τους αγροτικούς συλλόγους ως τις 10 Φεβρουαρίου κάθε έτους.
Οι πίνακες αυτοί αποτελούν τη βάση λειτουργίας της αντικειμενικής μεθόδου προσδιορισμού του καθαρού γεωργικού εισοδήματος.
Για να πάρει κανείς μια ιδέα περί της διαδικασίας αρκεί να δει μια σχετική απόφαση του ΣτΕ όπου αυτή περιγράφεται βήμα - βήμα.
Εκ πρώτης όψεως πάντως γεννιούνται αμφιβολίες για την ακρίβεια των στοιχείων. Δεν είμαι όμως σίγουρος αν αυτά θα έπρεπε να είναι πιο ακριβή και να ακολουθούν τις πραγματικές ετήσιες διακυμάνσεις των εισοδημάτων (τιμή Χ παραγωγή) ή να παραμένουν σταθερά σε ένα μέσο επίπεδο το οποίο όμως θα προσαρμόζεται συνεχώς με τη μορφή κυλιόμενου μέσου όρου. Πιθανόν ο μέσος όρος καθαρού εισοδήματος να αντιστοιχεί σε αυτόν που εισηγούνται στη Φθιώτιδα ο οποίος συμφωνεί με της Χαλκιδικής και της Φωκίδας, πάντως σίγουρα δεν σχετίζεται με αυτόν που δίνει η Ν. Αθηνών όπου αποκλείεται να καλλιεργήσει κάποιος κελυφωτά φιστίκια.
Εκ πρώτης όψεως πάντως γεννιούνται αμφιβολίες για την ακρίβεια των στοιχείων. Δεν είμαι όμως σίγουρος αν αυτά θα έπρεπε να είναι πιο ακριβή και να ακολουθούν τις πραγματικές ετήσιες διακυμάνσεις των εισοδημάτων (τιμή Χ παραγωγή) ή να παραμένουν σταθερά σε ένα μέσο επίπεδο το οποίο όμως θα προσαρμόζεται συνεχώς με τη μορφή κυλιόμενου μέσου όρου. Πιθανόν ο μέσος όρος καθαρού εισοδήματος να αντιστοιχεί σε αυτόν που εισηγούνται στη Φθιώτιδα ο οποίος συμφωνεί με της Χαλκιδικής και της Φωκίδας, πάντως σίγουρα δεν σχετίζεται με αυτόν που δίνει η Ν. Αθηνών όπου αποκλείεται να καλλιεργήσει κάποιος κελυφωτά φιστίκια.
Σήμερα ενημερώθηκε παραπάνω ανάρτηση σχετικά με το αντικειμενικό καθαρό εισόδημα, με βάση την απόφαση ΠΟΛ.1079/12.4.2011 (19/04/2011 ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) για την οποία ακομα δεν έχουμε ΦΕΚ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ πρώτη ανάγνωση δείχνει ότι μάλλον και φέτος κανένας δεν ασχολήθηκε μαζί μας και τα αντικειμενικά εισοδήματα είναι τα ίδια.